Jag, snygg?

Ja, det låter nog lite ego men ärligt talat vet jag inte hur jag ska bemöta ett sådant påstående.

Söt som barn kan jag hålla med om men sen, från skolåldern och upp och även i vuxenåldern har jag snarare fått höra motsatsen. Som barn och tonåring var jag äcklig, eller min missbildning gjorde mig äcklig. Antal kyssar i tonåren är väldigt lätträknade. Första pojkvännen först när jag var 20 och inte för att jag själv ville vänta utan för att jag var för ful/äcklig. Det var iaf det jag trodde då och intalade mig själv. Ingen sa något annat heller. Vänner ja visst men mer? O nä.

När mitt första förhållande tog slut inriktade jag mig på att först och främst vara mamma och det var inte förrän 10 år senare jag var redo för dejting igen. Krograggningar har aldrig varit min. melodi. De som kommit fram där har i 99% av fallen varit desperata ungkarlar när kl närmar sig stäningsdax. Nä det blev nätdejtning men även där stötte jag på dessa desperata karlar som trots skriverier om att de gillar mig osv så är det bara en sak de ville. Sex. Hittade en trevlig kille men även det förhållandet tog slut efter ett par år. Efter det förhållandet var jag vilsen i mig själv. Gjorde flera dumma val även på dejtingsidan. Bestämde mig snabbt för att inte låta det gå 10 år igen men inte ha bråttom. Njuta av singellivets fördelar. 

Det kanske är detta, min bakgrund och osäkerheten i mig själv som gör att jag idag tittar undrande på människor omkring mig som säger att jag är snygg. Skönheten kommer inifrån har jag hört till leda och även om det vore sant så är jag fortfarande fast i tankarna att jag inte är snygg. Molly Sandén är snygg. Kronprinsessan Victoria är snygg (som jag förövrigt är jämngammal med). Min mamma är snygg och min dotter, men jag tillhör inte dessa. 

Okej jag kanske inte klassar mig som ful och äcklig länge men definitivt inte snygg heller. Jag är trots detta nöjd med mitt utseende och är den jag är. Ser ut som jag vill, ha de kläder jag vill och sminkar mig för att jag vill, när jag vill och inte för någon annan.

Jag är kort å gott osnygga jag och det räcker för mig. 

Kommentera

